VallenCupen P97

Google-test

måndag, mars 19, 2007

Tekniker behövs dom....?


För ett år sedan såg jag presentationen av one-to-one lösningen i Maine, USA. Där får numera alla elever varsin bärbar dator. Support och service ansvarar leverantören för. I Maines fall handlar det om Mac och Apple. Skolan erbjuder trådlös Internet. Vad mer behövs?
I Sverige där de flesta? skolor har någon form av webbportal där man kan dela med sig, presentera och samarbeta så är det fulländat! Eller är det inte det? Jag vet bara några skolor som snackat om att testa denna 1-1 lösningen men jag vet ingen som testat fullt ut.
I mitt jobb som IT-samordnare ingår det att komma överens med IT-avdelningen om en "skolplattform" som kan erbjuda de program och funktioner som verksamheten efterfrågar. Jovisst kan vi komma överens på pappret i bästa fall men vad händer sen? Ingenting eller så går det bara sååååå låååångsamt.... Det är då man drömmer om Maine igen. Fast jag minns att det fanns rektorer där som inte lät eleverna ta hem datorerna utan låste in dem varje eftermiddag på skolan. Aldrig får man vara glad.............!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tja...ibland, så de kan köra ut en ersättningsdator och ta in min på rep. :)
Hur finansierar man one to one? Vi har 5 stationära datorer i mitt klassrum på 15 elever i klass 1 (skrivläs typ Trageton). Funkar bra, men en var skulle ju inte vara dumt. Följ vårt projekt ala Kinnarp och det moderna klassrummet. Vi startar på riktigt i morgon. Ska bli kul

Anonym sa...

Så de kör Mac. Då slipper de en massa virus och krångel. Varför envisas svenska skolor med PC? Jag vet - billiga program. Men ändå.

Unknown sa...

Åker till Maine i maj.. ;-)