VallenCupen P97

Google-test

tisdag, mars 27, 2007

Kan nån kan Microsoft i Mullfors





Lyssnade idag på Microsofts skolrepresentanter. De visade vad dom kunde erbjuda skolan i form av portaler, podcasting och bloggar. Blev jag imponerad?


Jag vet inte vad jag skall tro. Ibland kändes det som om Jätten äntligen tagit skolan på allvar och tänker använda sina muskler till att hjälpa oss som lever i krångliga PC-miljöer med det ena gränssnittet efter det andra för att inte snacka om det ena lösenordet efter det andra. Nästa ögonblick när de berättar att 6 (sex!) personer av 600 på kontoret i Akalla jobbar med skolan så förstår man var fokus är, milt sagt.

Visst fanns det en podcasting-variant fast man använder inte just det ordet. Man föredrar webbcasting.... Kanske inte det som imponerade mest på mig efter att ha testat Mac/Garagebands variant. Däremot tror jag att deras portal-lösning kan bli nåt. Nackdelen är att de inte levererar den själv utan låter en "partner" sy ihop en lösning med MS:s programvaror. Det såg bra ut, folk känner igen sig och hör och häpna det ser ut att bli billigt!



Först ut blir Mullfors! Har du inte varit där så slappna av. Det är en fejkad svensk stad...

4 kommentarer:

Erica sa...

Jag såg Microsofts presentation av sitt moderna klassrum för drygt ett år sedan. Då handlade det mest om att välja att använda deras programvaror till bra lärande men bortsett från den aspekten så var det en bra dag där de visade på ett variationsrikt sätt att utnyttja den nya tekniken till ett bättre lärande. Nåja det var väl en parentes kanske.

Vi har ett akutproblem i Piteå. Hela grunskolan, personal och elever använder First Class. Våra hemsidor är byggda i det och vi anväder flitigt mail och konferenser. Nu har kommunen beslutat att det systemet ska ersättas av Outlook!! Beslutet bygger på att First Class kostar kommunen 50 000 kr/år och Outlook är gratis.RAMASKRI. Vad blir kostnaden för att fortbilda all personal och bygga om alla hemsidor????

Edmaniac sa...

Det låter som ett missförstånd.. Outlook kan väl inte ensamt ersätta FirstClass? Det är den typen av besparingar som är förödande. Personligen tycker jag att det är bättre att dra ner på personal... Jag vet att det är kotroversiellt men jag är ganska säker på att skolversamheten i Piteå kan undvara en (1) tjänst. Då snackar vi ca 400.000. Ni ville spara 50.000, då har ni 350.000 kvar Köp datorer till barnen för pengarna!!

Erica sa...

Vi hoppas att de som tagit beslutet kommer att riva upp det när de inser att first class är såååå mycket mer än ett e-post program. Din besparingsplan....tja varför inte...men MIN tjänst för inte ryka...

Anonym sa...

Nu har Maken och jag haft IT-snack och han är Open Source-frälst. Tipsar om Joomla.org, som är ett portalsystem (Open Source), helt gratis. Där finns färdiga mallar för utbildningssektorn.Om ni ska byta - kolla in den. 50 000 kr kan ju vara bra att spara. Som ex kan nämnas att TV3´s och ZTV´s webbplats är byggd i den. Det finns andra system som Drupal. På www.opensourcecms.com finns en sammanställning över OpenSourcesystem. Man kan testa gratis (Varje timme nollställs allt). Kan det va nåt?